Diabetes"

Hej, Tänkte berätta om diabetes & min diabetes! :)


Hur jag fick reda på hur jag fick diabetes :

Under påsk-lovet hade jag ont i min mage & mådde jätte illa, Ökande urin mängder & Stor ökad törst.
Kunde dricka flera liter på en dag!
Mamma fick ta tag i en doktor & jag fick ta urinprov. :$

mamma skjusade tillbaka mig till skolan & allt var bra, jag satt med mina nationella prov.
5 minuter efter kom mamma tillbaka & de sa att jag hade fått en bra början på diabetes.
Jag grät på skolan & sånnt.

Sen så hamnade jag på sjukhuset, Jag fick ha dropp & det var verkligen jätte tråkigt att ligga på ett rum helt själv! Utan kompisar!


Hur jag sköter min diabetes:

På en vanlig skoldag ser det ungefär ut som folk utan diabetes.
klockan halv 7 , på morgonen går jag upp för att hinna fixa mig.

Vid Halv 8 äter jag frukost. och tar en snabb spruta i magen. Jag tar även blodsockret. Insulin doserna blir olika , För det beror ju på vikt & längd. :)


Folk med diabetes idag :

Idag klarar sig folk med diabetes nästabäst. De har en bra start på dagen & så en diabetiker äter borde en vanlig människa också äta. Frukost, Lunch , Middag & kvällsmat. Frukosten är ju själva basen & äter man inte frukost kan jag garantera att du inte mår så bra sen te.x i skolan. Det kanske är långt till lunch eller något!

Man kan välja spruta eller pump.

Sprutor är lite jobbigare än pumpen. Den finns det pilar på & så klickar man på en knapp så åker insulinet man vill ha in i magen! :)

Jag har aldrig haft pump , men vill väldgt gärna ha.
Hoppas ni har lärt er lite om min diabetes & andras. Kram! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0